Når novembers mørke og rusken nærmer sig, er der også en berømt og berygtet fredag, der nærmer sig. Black Friday.

Stort set alle samfundsgrupper i Danmark har taget Black Friday til sig. Det er ikke mange, der tager afstand. Hverken forbrugere eller forretninger. Det betyder så også, at der er vilde tilbud og rabatter til alle forbrugere og alles behov.

Black Friday er et sært navn til en forbrugsfest. Der er flere forskellige forklaringer på, hvordan navnet er opstået. Men den mest benyttede og accepterede forklaring er, at navnet er en beskrivelse af trafiksituationen, dagen efter Thanksgiving. Udtrykket skulle eftersigende, stamme fra den amerikanske stat, Philadelphia, hvor gaderne blev sorte af mennesker på denne dag. Og det er vel egentligt meget præcist beskrevet. Men der er altså flere forskellige og underholdende teorier. Det bliver beskrevet nedenfor.

Tankevækkende nok, så har Black Friday, fredagen efter Thanksgiving, igennem 16 år været den mest indbringende og travle indkøbsdag nogensinde.

Læs med her og bliv klogere på denne store tilbudsjagts muligheder. Men også på dens altopslugende faldgruber.

Hvornår er det Black Friday 2021?

Black Friday falder altid dagen efter Thanksgiving, som altid er den fjerde torsdag i november.

Thanksgiving er oprindeligt en høstfest, der mindes tiden for 400 år siden, hvor de første europæere bosatte sig i Amerika. De indfødte, indianerne, hjalp de nyankomne til rette og hjalp med at skaffe føde til dem og dyrke jorden. Det gik nemlig ikke så godt for mange af tilflytterne. Så hjælp var nødvendig for deres overlevelse. Dermed opstod der en tradition med en stor fest, som en inderlig tak til de indfødte. Deraf navnet – taksigelse.

Thanksgiving Day blev officielt en helligdag i 1863. Det var Præsident Abraham Lincoln, der vedtog det. Men dagen fik først navnet meget senere.

Black Friday er ikke en helligdag.

Black Week 2021

Black Week er inspireret af Black Friday. Man kan kalde det en forlængelse af Black Friday. Ugen op til Black Friday er den såkaldte Black Week. Konceptet er altså ikke længere kun et 24-timers mega udsalg. Men det strækker sig over en hel uge og kulminerer så i Black Friday. Men forretninger kan selvfølgelig ikke holde deres priser så langt nede i en hel uge, som man gør til den ene fredag – Black Friday.

Så man kan se på det på to måder. Som en ekstra gode, hvor man kan mæske sig i tilbud og gode rabatter i en hel uge eller mere. Black Weekend er nemlig weekenden, der følger i kølvandet på Black Friday.

Eller man kan se det lidt som en udvanding af de rigtigt gode tilbud. Lidt lige som vores januarudsalg. Når et udsalg varer over længere tid, matcher priserne det jo også. Ingen kan leve af at forære deres varer væk igennem en længere tidsperiode.

En lille bonusinfo: Black Week er oprindeligt betegnelsen for slaget ved Stormberg i december 1899, hvor den britiske hær mistede over 2500 soldater i Boer-krigen.

Altså en lidt mere dyster uge end vores nuværende.

Cyber Monday 2021

Her i Danmark var det onlinebutikkerne, der indførte Black Friday. Men nu må de danske webshops også ty til den amerikanske Cyber Monday.

Shop.org kom på frasen Cyber Monday. Det er den online handels svar eller modangreb på Black Friday. Det var nemlig ikke alle webshops, der kunne følge med det vilde udsalgsræs i de fysiske butikker. Men med medierne i ryggen og med en kobling til Black Friday, vandt denne tendens hurtigt ind på det online marked. Begrebet dækker over én dag med vilde tilbud i de fleste webshops. Dagen er altid mandagen efter Black Friday. Deraf navnet. Det er mange forskellige onlinebutikker, der sælger deres varer til lave priser denne dag. Det er altså muligt at købe alt fra elektronik til tøj og legetøj og alt derimellem.

Amerikanerne opfandt Black Friday, Cyber Monday,Valentines Day og andre dage hvor forretninger har mulighed for en god og hurtig indtjening.

Men faktisk er der to dage mere, som vi danskere endnu ikke rigtigt har kendskab til. Pink Friday og Green Friday er to fredage i foråret. Konceptet er det samme som Black Friday. Som sagt er de ikke rigtigt brugt i Danmark. Endnu. Det skal nok komme.

Black Friday Tilbud

Der er intet system over hvilke varer, der bliver solgt hvornår og til hvem. Men der er nogle varekategorier, der er dominerende igennem alle de bedste Black Friday tilbud.

Kategorierne er værd at være opmærksom på, hvis du ved, hvad du mangler. Er dine varer indenfor disse kategorier, så kan du især sætte tilbudsjagten ind.

Kategorierne lapper nogle steder lidt ind over hinanden og indeholder altså mange forskellige varer.

Så der er rigeligt at søge imellem:

  • Elektronik
  • Boligtilbehør
  • Sportsudstyr
  • Påklædning
  • Smykker
  • Legetøj
  • Babyudstyr
  • Cykler og tilbehør
  • Dyreartikler
  • Sexlegetøj
  • Haveudstyr
  • Helseprodukter
  • Skønhedsprodukter

De Bedste Black Friday Tilbud

Da næsten alle elsker Black Friday, er der noget for alle. Ingen forretninger lukkes ude. Alle kunder har mulighed for gode indkøb på denne dag.

Men der findes nogle varer, der er mere populære end andre, på Black Friday.

Det er varer indenfor elektronik, tøj, sportsudstyr og ting til boligen.

Men de største besparelser findes ofte på senge, sportsudstyr, køkkengrej og altid på den sidste og nyeste dille – f.eks. el-løbehjul, Segways eller hvad der nu, er på mode det år.

De helt store og dyre varer er ofte ikke nedsat meget voldsomt på Black Friday i Danmark. Det er ting som møbler, TV, hårde hvidevarer og lignende. Dermed ikke sagt, at du ikke kan gøre en meget god handel indenfor disse varer. Det kan du! De er stadig nedsat til meget kundevenlige og fordelsagtige priser. Men det er ikke der de vildeste nedslag er, her i Danmark.

Julen er lige om hjørnet. Der skal købes julegaver. Gør det på Black Friday. Det samme med fødselsdagsgaver. Og de hyggelige adventsgaver. Enten sparer du dig selv en masse penge på gaveindkøbene denne dag eller også får den glade modtager flere eller dyrere gaver. For det er der jo sådan set råd til, når man har købt gaver langt under den normale forventede pris.

Du skal dog lige være opmærksom på forretningernes returpolitik, som kan være anderledes på Black Friday. Det smarte i at købe gaver på Black Friday, fortaber sig lidt, hvis f.eks. fødselaren sidder med en gave, som ikke var rigtigt ønsket og som ikke kan byttes.

Black Fredagstilbud

Er du ikke til store vilde menneskemængder, eller får du kuldegysninger ved tanken om, at skulle rende lettere forvirret rundt og hapse varer hurtigere end eller måske lige foran de andre kunder?

Panikker du ved tanken om kort-terminaler der crasher igen og igen? Måske er du dårligt gående eller på anden måde forhindret i at deltage i ræset i de fysiske butikker? Så er det måske de online Black Fredagstilbud, du skal ty til.

Internettet har gjort Black Friday tilgængelig for alle.

Derhjemme skal du godt nok være opmærksom og hurtig på tasterne, men til gengæld slipper du for lange køer og store menneskemasser.

For eftersom denne dag er den største handelsdag i Danmark, kun nogle år overgået af den 23. december, så er der klart mange mennesker i de fysiske butikker.

Black Friday Danmark

Spurgte man en dansker om Black Friday for bare 10 år siden, ville vedkommende ligne ét stort spørgsmålstegn. Da var dette fænomen faktisk ikke-eksisterende i vores bevidsthed. Det var udelukkende noget skørt noget, derovre i det store Amerika.

Den er først rigtigt kommet til Danmark i 2010’erne. Men den har eksisteret siden 1980’erne i dens hjemland, USA.

Faktisk var det de danske online webshops, der i 2013, lige så stille og diskret indførte særlige Black Friday tilbud. Året efter fulgte de større fysiske forretninger med og dermed var Black Friday officielt indført i Danmark.

Men vi danskere manglede også sådan en ægte vild og voldsom hæsblæsende shoppedag. En enkelt dags forbrugsfest. De få udsalg vi har, er over en periode og er lidt udvandede. Både i tilbudspris og i sensation. Af eksempler kan nævnes det sædvanlige julesalg og det noget bedre og billigere januarudsalg.

Derfor er denne fredag med lynets hast blevet utrolig populær blandt danske forbrugere.

Tallene taler deres eget tydelige sprog. På Black Friday køber danskerne nemt varer for over to milliarder kroner. Kun på denne ene dag. 24 timer.

I 2015 blev der slået en rekord– altså det andet år Black Friday huserede i Danmark. Denne fredag blev der kørt et Dankort igennem terminalen 43 gange i sekundet i Danmark. En normal fredag aften ville kun tælle 5 betalinger med Dankort i sekundet.

Danmark har altså taget kærligt imod Black Friday og vi giver nok ikke slip igen.

Ha’ din Black Friday strategi klar

Der er uendeligt mange vilde tilbud lige på denne dag. Det er nemt at lade sig blive ført med af alle de besparelser man kan lave. Men det er overhovedet ikke besparende, hvis du bare får købt en masse, du egentligt ikke mangler, men som bare var vanvittigt billigt. Tværtimod taber du penge på denne taktik. Eller nærmere mangel på taktik.

Så hold hovedet koldt og fødderne solidt plantet på gulvet. Det er ikke lige denne dag, du skal miste jordforbindelsen eller det kølige overblik. Ingen har sagt, at det skal være nemt. Men det skal være sjovt alligevel.

Hvis du følger disse råd, er du godt på vej til at få en yderst udbytterig BlackFriday:

  • Start tidligt – om det er kl. 00.00 online på computeren, når onlinebutikkerne slipper deres tibud løs eller kl. tidligt, når de fysiske forretninger åbner. Din kortvarige karriere som tilbudsjæger indebærer, at være der til tiden. Helst før. Og aller helst før alle de andre tilbudsjægere.
  • Som førnævnt – vid præcis hvad du går efter. Og gå så efter dét. Du skal ikke lade dig distrahere af alt det unødvendige. Det tager tid og dermed muligheder, fra det vigtige. De billigste tilbud er ikke de bedste, hvis du ikke har brug for dem.
  • Lav et budget – hold det. Så ved du, at det du køber, rent faktisk er billigt og du er ikke blevet snydt. Uden budget er impulskøb også fristende. Impulskøb du ikke har undersøgt og som måske slet ikke er billige. Det er bedst at udfærdige et budget inden dagen. Gerne et par dage før, så du er sikker.
  • Sammenlign priser – hele tiden. Hav styr på dine foretrukne sammenligningsportaler og hold skarpt øje med priserne på dine ønskede varer. De kan variere fra time til time. Er du ude i fysiske butikker, så husk en opladet mobil, så du er opdateret konstant. Du kan så også holde øje med de online tilbud, når du er ude i den virkelige verden.
  • Vær loyal mod de onlinebutikker, der har dine ønskede varer –  nogle giver medlemsrabatter, som kan være voldsomt billige i forhold til ikke-medlemmer.
  • Opret konto i de forskellige webshops – så er du klar til at købe. Hurtigt. Allerede indtastede betalings- og personlige oplysninger er tidsbesparende.
  • Kend butikkernes politikker. Er garanti og fortrydelsesret midlertidigt sat ud af drift? Mere om dette i næste afsnit.

Undgå at blive snydt på Black Friday

Snydt kan man altid blive. Men det skal ikke ske på denne dag, hvor muligheden for fantastiske fordelagtige køb er muligt.

Du skal være meget opmærksom på forretningernes garanti og returpolitik i almindelighed og på lige præcis Black Friday.

Flere råd til dig, så du er godt klædt på til den store tilbudsjagt:

  • Hold øje med priserne nogle dage inden Black Friday – ikke alle er helt ærlige med førpriserne. I så fald vil varen pludselig se meget billig ud i forhold til førpris. Smart trick, men meget ufint og uærligt.
  • Som førnævnt – tjek at garanti og politikker ikke er sat ud af kraft lige på denne dag.
  • Gør brug af din fortrydelsesret på 14 dage – er varen efterfølgende sat ned og blevet billigere end din pris på Black Friday, kan du få nedslag til varens nuværende pris.
  • Brug prismatch, hvis muligt. Mange forretninger kører med prismatch, hvilket vil sige at finder du varen billigere andet steds, matcher de prisen og du får varen til den billigste pris. Dette gælder både i den butik varen oprindeligt er købt i, som nævnt ovenfor, men også i andre butikker med prismatch. Her skal du netop være opmærksom på om garantier og politikker ikke gælder Black Friday, netop på grund af de meget billige priser denne dag.
  • Hold øje med e-mærket i online butikker. E- mærket indebærer at webshoppen overholder dansk lovgivning og passer på dine oplysninger.
  • Brug altid Trustpilot til at tjekke en butiks troværdighed inden du køber hos dem.

Sådan spotter du en fupbutik

Desværre er svindlerne også ude på rov denne dag. Men det er ikke på gode Black Friday deals. Det er på dine penge.

Igen, hold altid øje med e-mærket.

E – mærket oplyser at der findes over 200.000 udenlandske fupbutikker, der alene målretter sig danske kunder. Det er mange og de snyder mange danskere hvert år.

Disse fupbutikker kender godt de rigtige tidspunkter, hvor de virkeligt skal sætte deres svindel ind. Det er blandt andet under Black Friday og januarudsalget.

Du skal altid være opmærksom hver gang du skal afgive dine kortoplysninger, for det er dem, svindlerne vil have fat i.

Du må aldrig give dine kortoplysninger, hvis du bare er det mindste i tvivl, om butikken er réel.

Hvis du modtager tilbud og mails fra firmaer, du aldrig har haft kontakt med, på nogen måde, så tjek afsenderens mailadresse. Den vil nemt afsløre svindleren, da det ofte er en tilfældig mail, der intet har med det såkaldte firma at gøre.

Vær på vagt overfor mails, der omhandler tilbud og store rabatter, i det hele taget. Kommer tilbuddene fra en ellers kendt online butik, du altid har haft tillid til, er det godt alligevel lige, at tjekke tilbuddene, på den originale hjemmeside. Altså ikke via linket i mailen. Svindlere kan godt finde på at kopiere kendte online butikker.

Et tilbud der virker til at være for godt til at være sandt, er nok ikke sandt så. Den kan dog godt være lidt vanskelig, netop på Black Friday, der jo netop er kendetegnet ved vanvittige tilbud. Men et løfte om et vildt tilbud, kan være for at lokke dine kortoplysninger ud af dig, for at misbruge dem.

Nogle falske onlinebutikker vil få dig til at bestille varer, som du så aldrig får. Altså fra en ikke eksisterende butik med ikke eksisterende varer. Derefter er den ikke eksisterende onlinebutik forsvundet.

Du kan altid tjekke om hjemmesiden har en httpS adresse. S’et gør dig sikker. Det er vist med en grøn hængelås øverst i venstre hjørne af web-browser feltet. Det betyder at forbindelsen imellem jer er krypteret.

Historien om Black Friday – Her starter den

Black Friday er som førnævnt en amerikansk tradition..Den ligger altid på dagen efter Thanksgiving. Thanksgiving er en helligdag. Faktisk en slags høstfest. Black Friday er ikke en amerikansk helligdag. Men i flere amerikanske delstater har statsansatte fri denne dag og skolerne er lukket. Men det er altså ikke en helligdag. Thanksgiving er en vigtig og stor helligdag, hvor stort set alt er lukket ned. Dagen bruges sammen med familien og mange familiemedlemmer kommer langvejs fra. Det er en samlingsdag for alle familier.

Forretningslivet opfandt så en efterfølgende shoppedag. En kæmpe shop-amok dag ud over alle grænser. Det skulle være en kæmpe forbrugsfest, som blandt andet også skulle kickstarte julesalget.

Ingen ved helt hvornår Black Friday startede, men det var engang i 1980’erne.

Den første rigtige tilgængelige nedskrivning af navnet Black Friday, finder dog sted helt tilbage i 1951, men her betegnes det, som et kæmpe stort sygefravær blandt ansatte dagen efter Thanksgiving. Det høje sygefravær denne fredag skyldes ikke sygdom, men pjæk. Blev man hjemme fredag, havde man lige reddet sig en 4 dages weekend.

Denne tendens findes stadig. Det er bedst at have fri på Black Friday jo, så man kan nå at hapse de gode varer tidligt. Men kan man som amerikaner ikke få fri denne dag, så kan man få Friday-After- Thanksgiving-itis. Meget kendt sygdom derovre. I Danmark ville vi kalde det ondt i pjæktarmen syndrom.

Navnet menes dog også at kunne stamme fra et børskrak helt tilbage i 1800-tallet.

Den bedste forklaring på navnet er stadig den store menneskemængde denne dag. Alle familiemedlemmer samlet ét sted. Meget trafik og en begyndende julehandel om hjørnet. Lommetyve, stressede mennesker. Fredagen var både sort af mennesker og af en sort mørk stemning.

Men forretningerne i 1980’erne prøvede at give navnet Black Friday en positiv og sjov drejning. Nemlig at når Black Friday ramte, så kunne alle forretninger skrive med sort blæk i regnskabet. I stedet for de ubehagelige røde tal, så vendte det hele sig til det positive. Sort er lig med overskud – rød er lig med underskud. Forgæves prøvede de også at omdøbe Black Friday til Big Friday. Men det slog som bekendt aldrig igennem.

Der er de seneste år opstået rygter, der siger, at Black Friday er et meget gammelt udtryk, som går helt tilbage til slavehandlen. Slavehandlere skulle købe ekstra slaver til hjælp i vintermånederne. Det blev gjort på denne fredag. Det er dog ikke korrekt.

Der er ingen tvivl om at Black Friday er kommet for at blive, både her og i dens hjemland, USA. Men herhjemme i Danmark, er vi lidt mere sindige og uimponerede og der er endnu ingen registrerede dødsfald relateret til denne store shoppedag i Danmark.

USA kan ikke prale med det samme. Der er sket flere dødsfald og mange skader på grund af de store menneskemængder. Dødsfald og skader kan ske, når mange mennesker er forsamlet. Det er set flere gange under koncerter og lignende. Tilsætter man så nogle vanvittige tilbud, som alle mennesker vil have fat i, på én gang, så vil der ske ulykker. Det er nærmest uundgåeligt.

Faktisk findes der endda en amerikansk hjemmeside, der alene har til formål at tælle dødsfald og skader under Black Friday. Det siger lidt om, hvor stort et tilløbsstykke denne tradition er, i dens hjemland.

Black Friday videoer fra ind- og udland

Konceptet Black Friday er selvfølgelig indbringende, men det er også underholdende.

Der er meget stor forskel på temperamenterne i de forskellige lande. Black Friday i USA er blevet kendt for kaos og nogle gange nærmest for voldsorgier. Dagen hvor den fredeligste kæreste bedstemor, går fuldstændigt amok i en blodrus og banker alle ned med sin rollator. Eller hvor helt almindelige kedelige familiefædre finder deres indre gangster frem og truer sig igennem folkemængderne med våben eller næver.

Det er komisk og sjovt. Men som før nævnt sker der desværre flere dødsfald og mange skader på denne dag. Så det er i den grad også meget skræmmende, hvad penge kan gøre ved mennesker. Black Friday er et tydeligt bevis på, hvordan mennesker i vores nutid kan kravle flere tusinde år tilbage i udviklingen. Alene på grund af materielle goder.

Indtil 2021 er der sket 10 dødsfald og 105 sårede i USA.

Politi og brandvæsen har travlt denne dag. Ikke med at købe ind, men med at holde styr på de vilde horder.

Mens nedtællingen er i gang kan du se disse videoer. De er både til underholdning og til eftertanke.

Black Friday i Danmark vs Black Friday i USA

Denne lille korte, men meget sigende video, viser de danske kunders uimponerede rolige holdning til Black Friday vs de amerikanske kunders meget mere ivrige holdning til konceptet.

Til vores forsvar må vi hellere lige tilføje, at amerikanerne er mange flere og de har haft mange flere år, at øve sig i. Men vi danskere må nok hellere hoppe i løbeskoene eller på kængurustylterne og prøve lidt hårdere. Men vi skal nok blive gode til det.

https://www.youtube.com/watch?v=Kcu-xd9RTbo

David Mandel synes ikke Black Friday i Danmark er vildt nok

Giver du ham ret? Skal forretningerne oppe sig lidt? Bare en lille smule?

Men igen, vi har ikke øvet os nok. Vi er for uerfarne. Endnu.

Men der skal selvfølgelig være noget at brække sit ben over. Det har han ret i. Uden de vanvittige tilbud risikerer man ikke liv og lemmer. Dermed ikke sagt at du skal gå ud og brække benene for et godt tilbud. Men det behøver du heller ikke. Ikke endnu. Ikke før tilbuddene er på amerikansk bræk-dit-ben niveau.

Vi kunne måske overveje at gøre som Brasilien, der følte sig meget snydt af deres forretningers såkaldte Black Friday super udsalg. Stort opreklameret superudsalg med vanvittige tilbud. Men virkeligheden var anderledes. Kun meget lidt nedsatte varer, kunne de tilbyde i de brasilianske forretninger. Brasilianerne omdøbte Black Friday til Black Fraude.

https://www.youtube.com/watch?v=448Rvq1AcOg

The VIOLENT History of BLACK FRIDAY

Lidt mere historie. Men også lidt en opsang til forretningernes håndtering af deres salgsteknikker f.eks. Door Busters og deres gavekort regn fra loftet, inde i en overfyldt butik. Teknikker der har kostet mennesker livet.

2008 var ikke et godt år for Black Friday. Det var i dette år, den førnævnte Door Buster salgsteknik, som stort set gik ud på at mase sig ind gennem døren blev opfundet. Door Buster var skyld i en Walmart medarbejders død. Han blev mast og trampet ihjel af den store folkemasse.

I dette år gik to mænd også amok med våben inde i en Toy’R’Us forretning fuld af børn. Det hele startede på grund af de to familiers skænderi om noget legetøj. Begge mænd døde – flere blev såret i panikken over at komme ud derfra. De tilstedeværende børn blev, forståeligt nok, voldsomt traumatiserede.

https://www.youtube.com/watch?v=DeLu-CF8L-s

De værste slåskampe på Black Friday

Denne video er bare til ren underholdning. Ingen rigtige slagsmål. Kun optakten og mennesker der vælter rundt på grund af deres egen dumhed. Det er sjovt at se, hvordan mennesker kan opføre sig, når de er lidt pressede. Der går fuldstændigt konkurrence i at få de varer, de har udset sig. Og så er der selvfølgelig sekvenser med det berømte og meget populære toiletpapir.

https://www.youtube.com/watch?v=BpJvx7VOwG8

Fun Facts om Black Friday

En samlet liste over de sjove og finurlige fun facts:

  • 12 % af amerikanerne er stærkt påvirkede af alkohol under deres indkøb på Black Friday. Tager man dette i betragtning er det egentligt heldigt nok, at der ikke er sket flere skader og flere dødsfald. Selvfølgelig er 10 dødsfald 10 for mange.
  • Amerikanerne kan lide af en slem sygdom på Black Friday – Thanks-giving-itis. På dansk hedder sygdommen pjæk. Men kan man ikke få fri på denne vigtige indkøbsdag, så må man jo finde andre metoder.
  • Black Friday bliver i USA også kaldt Brown Friday. Det har noget med den store indtagelse af mad dagen før og et voldsomt øget antal opkald til VVS firmaer. Blikkenslagere har travlt denne dag. Så behøves der vist ikke flere hints..
  • Der findes en hjemmeside der tæller dødsfald og skader under Black Friday.
  • Black Friday har dræbt flere amerikanere end hajangreb. Skørt, men sandt. 10 amerikanere ville leve nu, hvis ikke de var taget på den vilde tilbudsjagt på fredagen efter Thanksgiving.
  • Et amerikansk firma, Cards Against Humanity, kom med et fantastisk tilbud til amerikanerne: ”Få ingenting for kun 5 dollars”. 11.000 kunder benyttede sig af tilbuddet. De 71.000 dollars fik medarbejderne i julebonus.
  • Der er kommet et modsvar til forbrugsfestens Black Friday. Buy Nothing Day. Eller på dansk – indkøbsfri dag. Den ligger hos nogle på selve Black Friday og for andre dagen efter. Dagen er en protest imod overforbrug og dens konsekvenser, både etisk, miljømæssigt og politisk.
  • Black Friday er forholdsvis ny i Danmark. Det var de danske online butikker, der bragte Black Friday til Danmark i 2013. Året efter fulgte de fysiske og større varehuse og forretninger. Og så gik det hurtigt derfra.
  • Black Friday i 2015 blev der gennemført 43 betalinger med Dankort i sekundet. På en almindelig fredag aften, er tallet 5 sekunder.
  • Danskerne køber varer for over to milliarder kroner. Kun på denne fredag.

Hvad siger de danske forretninger om Black Friday?

Black Friday er godt for alle. Nej, ikke nødvendigvis. Der er flere vinkler at se det fra og nogle af holdningerne er modsatrettede. Men det gør dem ikke mindre réelle.

Ja, Black Friday kan f.eks. give forretningen det kvarte af en måneds samlede omsætning på én dag. Flere forretninger melder om salg, der er fire til fem gange højere end på en normal fredag.

Det er jo alt sammen rigtigt godt. Men der er en bagside.

For lige så gode vi er til at købe, når der er rigtigt gode tilbud. Lige så gode er vi til at spare, når vi synes noget er for dyrt. Vi er gode til at spejde og vente på de gode tilbud.

På Black Friday er der rigtigt mange og rigtigt gode tilbud. Det betyder jo så, at vi venter. Vi vil da ikke købe noget stort og dyrt ugen før Black Friday. Ikke engang noget småt. Man kan jo lige så godt vente, til det kommer på tilbud.

Det er lidt ligesom, når man tysser børns plagen om legetøj ned, med sætningen.” det er jo snart jul.”

Når så den store udsalgsdag oprinder, så skal der købes. Og det gør vi. Med skyhøje forventninger om vanvittigt nedsatte priser. ”Det kan kun være godt for forretningerne det her,” tænker vi samvittighedsfuldt.

Men er Black Friday god for forretningerne?

Nogle butiksindehavere er i hvert fald ikke ovenud begejstrede. Nogle mener endda at markedet tager skade af Black Friday.

Det skyldes, at der er store indtjeninger på denne dag – men langt mindre på dagene op til og efter dagen. Faktisk er der lavet undersøgelser, der viser, at hver fjerde forbruger udskyder køb på grund af Black Friday.

Omkostningerne for en forretning er jo de samme som altid. Ingen rabatter til dem. Der er stadig medarbejdere, der skal have løn. Med tillæg på sådan en dag. De mindre forretninger kan ikke få de samme store rabatter af leverandørerne. Dertil kommer de mange kampagner og reklamer, der er lagt penge i, for at få kunderne til lige præcis den rigtige forretning.

Er balancen god kan Black Friday være ret indbringende for en forretning. Altså er indtjeningen på denne dag, høj nok til at kunne bære dagene med mindre indtjening før og efter, så er det en god deal for forretningen.

Halter indtjeningen i dagene før og efter, kan Black Friday enten udligne indtjeningen eller måske faktisk gå i minus på grund af de manglende køb. Medmindre de altså som før nævnt, har tjent store summer på selve Black Friday.

Selvfølgelig stabiliserer omsætningen sig igen efter nogle dage. Men det er et faktum at dagene lige efter, er næsten købefri. Kunderne har fået det de ville have og så må man hellere lige spare lidt, når man har gået så meget shop-amok.

Kunderne forventer vilde spotpriser på Black Friday. Det får vi. Men selvom vi gik ind i en forretning, både fysisk eller online, med en helt bestemt vare for øje, så går vi ofte ud derfra med mange flere, som vi slet ikke vidste, at vi manglede. Dét er godt for forretningerne.

Går vi ud på gaderne eller ind på nettet for at shoppe på Black Friday, så er vores hjerne indstillet på, at vi skal købe. Meget. Dette er dagen, hvor det er helt i orden, at købe i store eller dyre mængder.

Derfor kan vi også komme til at give normalpris for noget, selvom det slet ikke, var det vi lige ønskede. Men varen til spotpris var måske udsolgt og nu havde man sat snuden op efter et nyt fjernsyn. Så køber man da bare et andet. Eller måske havde man planlagt at alle julegaveindkøb skulle klares på Black Friday. Så har man måske ikke lige overskud til at ændre på den plan, bare fordi én enkelt vare ikke kunne købes til spotpris. Den slags kunder er gode for forretningerne.

Enkelte forretninger er tvunget til at hoppe med på Black Friday bølgen, hvis de vil opretholde deres fortjeneste denne måned. For der er nok forretninger at gå til, hvis ens yndlingsbutik holder sig udenfor og lukket på Black Friday. Det gælder både de fysiske butikker, men mest de online butikker. Her er der nemlig et væld at vælge imellem og det er nemt at finde sin vare. Billigst.

Men selvom ikke alle forretninger tjener det store ved Black Friday, så får de kunder ind i forretningen, de måske aldrig ville se uden. Kunder som har spottet et ekstraordinært tilbud eller en særlig vare, forretningen har reklameret med. Eller nysgerrige kunder der er blevet lokket af forretningens Black Friday kampagne.

Opmærksomhed er godt for alle slags forretninger. Og dét giver Black Friday.

De mange holdninger om Black Friday

Holdninger om Black Friday er mange og delte. Men oplevelsen og stemningen er helt speciel. Det er både ude i den virkelige verden, men også siddende klar på tasterne hjemme.

Vi får en oplevelse, som ikke er alle forundt i dagligdagen. En hurtig adrenalin rus, når du forsøger at få varen og en dejlig uovervindelig sejrsfølelse, når købet lykkedes.

Nogle tager ud i butikkerne, både for at købe, men lige så meget for at mærke stemningen.

Black Friday er en oplevelse. Penge eller ej – alle kan være med denne dag, på grund af de vilde tilbud og rabatter.

For nogle bliver det en midlertidig hobby at sortere og udvælge de rigtige tilbud og så sørge for at få fingre i dem, når de frigives.

Andre tager det som en oplevelse. Et sjovt fænomen, man kan udforske. For der er mange menneskelige finurligheder at studere, på sådan en vild udsalgsdag.

Der findes som førnævnt modsvar til denne forbrugsfest. Green Friday er et eksempel.

Green Friday holdes af nogle enkelte forretninger. De holder enten lukket eller de donerer overskuddet denne dag til velgørende formål.

Buy Local Day må siges at være en rigtigt god idé som modvægt til alle de store forretningers voldsomme tilbud, som mindre forretninger slet ikke kan være med til.

Køb Intet Dag (Buy Nothing Day) er en stille protest. Nogle steder holdes den på selve Black Friday. Andre steder dagen efter Black Friday – man skal jo være praktisk..

Ligegyldigt hvad, så er Black Friday kommet for at blive. På godt og på ondt.

Rigtig god jagt til dig.