Når først du gennem din internetudbyder har fået adgang til internettet, er der som sådan ikke nogen grænser for, hvad du kan tilgå. Der er en lang række tjenester på markedet, der koster penge, eks. månedligt eller årligt, men selve internetadgangen er der ikke nogen yderligere betaling for. Blot det at holde hjemmesider kørende, og særligt det at lave indhold, som du kan nyde godt af som forbruger, koster naturligvis penge – og internetudbyderne, der opkræver penge fra dig, deler ikke penge ud til ejerne af hjemmesiderne. Så hvordan tjener de egentlig deres penge?

Der er efterhånden kommet mange forskellige modeller for at tjene penge online, men den helt gængse og til stadighed største andel af omsætning på nettet, er gennem reklamer. Reklamer findes derfor på langt de fleste hjemmesider i større eller mindre omfang. Måske lægger du ikke mærke til de fleste, da de tit er gemt ude i kanterne af hjemmesiden for at kunne vise indholdet centralt. Men i nogle tilfælde går det direkte ud over indholdet, det være sig f.eks. som en pop-up eller som en reklame, du skal se, før du kan få lov til at fortsætte. Sidstnævnte kendes nok af de fleste på videoplatformen YouTube, hvor det ikke er ualmindeligt at skulle se min. 5-30 sekunders reklame, for at få adgang til en video – og måske er der endda reklamer undervejs i tillæg til også.

Sådan undgår du reklamer

Med moderne trackingteknologi, herunder cookies og logning af brugeradfærd, vil mange af de reklamer, du får vist, i ét eller andet omfang være relevante for netop dig. Det kan være på baggrund af en søgning, du har foretaget, en Facebook-side, du synes godt om, eller blot fordi du har en bestemt alder og bopæl. Relevante reklamer er naturligvis at foretrække frem for fuldstændigt tilfældige af slagsen, men rarest ville det nok være, hvis man blot kunne undgå dem helt og aldeles.

Der er heldigvis flere måder at undgå reklamer online på, og her gennemgår vi kort de forskellige muligheder, du som forbruger har:

  1. Undgå at besøge hjemmesider med reklamer. Dette er den mest direkte og åbenlyse, men nok også mest urealistiske. Selv hvad der ikke ved første øjekast ligner en reklame, kan f.eks. være en sponsoreret artikel eller blogindlæg. Dermed er det utopi at tro, at man kan undgå onlinereklamer helt.
  2. Brug en VPN med indbygget ad blocker. Du kender måske allerede begrebet VPN, og her vil du faktisk tit opleve, at de reklamer du måtte få, bliver mindre relevante – fordi annoncøren tror, at du geografisk befinder dig et andet sted. Men med en indbygget ad-blocker kan du faktisk undgå reklamer fuldstændigt.
  3. Benyt dig af en gratis eller betalt adblocker. Du kan selvfølgelig også få programmet selvstændigt. Dette vil oftest være i form af en såkaldt browser extension til eks. Google Chrome, Mozilla Firefox eller en helt tredje webbrowser. Her går blockeren ligeledes ind og fjerner reklamerne.

Der er altså flere ting, du kan gøre for at undgå reklamerne, og det bedste er, at det faktisk ikke behøves at koste penge – og selv hvis det gør, behøver det ikke at være dyrt! Du får dog som udgangspunkt et bedre produkt, hvis du kaster en smule penge efter det, frem for et gratis.

Reklamer online – et nødvendigt onde?

Reklamerne gør naturligvis, at flere kan lave det indhold de drømmer om, og publicere det på nettet til skue for alle. Uden at have en fast indtægt i form af reklamer kan dette være svært at opnå, da den nødvendige tid skal tages fra noget andet – eks. ens faste arbejde. Men da der er andre modeller at tjene penge på online, er det selvfølgelig muligt at klare sig uden – man skal bare være bevidst om, at meget af det indhold man finder online, ikke mindst på YouTube eller diverse online-aviser, ganske enkelt ikke ville eksistere, hvis onlinereklamer ikke var en ting. De fleste starter småt ud, og i takt med at de får en større og større følgeskare, bliver det pludselig muligt at annoncere og kunne tjene penge på reklamer – og dette drager mange nytte af. Ikke bare på YouTube, men også andre medier med f.eks. skrevet indhold, som eks. blogs.

Når man bruger en reklameblocker, fjerner man denne indtægtsmulighed for disse personer. Det kan derfor være rigtig god stil som forbruger, at man støtter specifikt indhold på andre måder. Dette kan f.eks. være gennem direkte donationer, Patreon, dele indholdet med andre mv. Der har tidligere været lavet et lovforslag om at de store sociale mediegiganter skal betale dem, der har produceret indholdet, når linket deles og klikkes på, på deres respektive sociale medier. Dette er dog endnu ikke blevet indført, men kunne ellers også være en måde for dem at tjene penge på, uden at deciderede reklamer skulle involveres.