Indholdsfortegnelse
ToggleNår efteråret og vinteren kommer snigende og vejenes tilstand derfor bliver ringere og ringere, er det en rigtig god ide at skifte sommerdækkene eller helårsdækkene ud med vinterdæk. Det er bestemt ikke lige meget at gøre det, da vinterdæk forbedrer bilens vejgreb og gør den i stand til at kunne klare glat vinterføre. De kan derfor være forskellen på, om du bliver på vejen eller kører af, når vejen er glat.
Det er ikke lovpligtigt at skifte dækkene ud med vinterdæk, når efteråret og vinteren kommer. Derfor er det også meget forskelligt, om folk vælger at skifte, samt hvornår de gør det. Dog er det en god ide at gøre det både for din egen sikkerheds skyld samt for dine medtrafikanters, da vinterdæk har en meget kortere bremselængde. Det kan i princippet være afgørende for, om der sker en ulykke eller ej.
Brug vores vinterdæk test til at finde de bedste vinterdæk
Det er lige før, der findes lige så mange typer af vinterdæk, som der findes biler. Derfor er det lidt af en jungle at bevæge sig ud i, hvis du for første gang skal investere i nogle vinterdæk – eller gerne vil skifte de nuværende ud med en anden model.
Det er vigtigt at nævne, at alle vinterdæk i testen her naturligvis lever op til kravene og reglerne på området, så du ikke får købt nogen, der potentielt er farlige at køre med. Det er også netop det, der gør vores test for dig som bilist så nem og overskuelig at benytte, da du blot skal tage stilling til, hvilke vinterdæk der passer bedst til din bil og pengepung.
Continental vinterdæk – WinterContact TS 860 – bedst i test
Continental vinterdæk TS 860 har i mange år været anset som en af de bedste vinterdæk, der er på markedet. Continental er generelt en stor spiller, når det kommer til gode dæk og modellen her er ingen undtagelse. På baggrund af vores egen test viser TS 860 også, at den har gjort sig fortjent til at være vinterdæk bedst i test.
Det der får os til at kåre dækkene her som bedst i test er, at de har ret gode bremseevner under både glatte og våde forhold, ligesom ydeevnen er rigtig god på et vådt underlag. Den nyudviklede teknologi, Cool Chili, gør desuden dækkene velegnet til kørsel på snebeklædte veje, da teknologien øger bremseevnen markant.
Snow Curve+ og nedsat rullemodstand
Endnu en grund til den fornemme hæder er den nye teknologi, Snow Curve+, som gør det nemmere og mere sikkert både at dreje og navigere på veje med sne. Rullemodstanden er også nedsat, hvilket i vores test viser, både giver en besparelse på brændstof og mindre CO2-udledning.
De er derfor absolut værd at investere i til årets vinterkørsel.
Nokian vinterdæk: WR D3
Nokian WR D3 er et vinterdæk, der er meget stærkt. Den er med i vores vinterdæk test, da dækket i 2011 vandt i den tyske vinterdæk test hos det berømte bilblad i Tyskland, ”Auto Motor Zeitung”. Det er et vinterdæk, der er rigtig godt på sne, da den har en meget kort bremselængde og en stærk trækkraft.
Lavt støjniveau og lavt brændstofforbrug
Udover den korte bremselængde viser dækket i vores test også, at det har en lav rullemodstand og derfor også et lavt brændstofforbrug sammenlignet med mange andre vinterdæk, som bestemt er et parameter, der er værd at gå efter, hvis du generelt kører meget bil.
Støjniveauet er desuden også lavt, hvorfor køreoplevelsen også er en fornøjelse.
Nokian vinterdæk: WR A4
Skarpt efterfulgt er endnu et vinterdæk fra Nokian, som med et godt vejgreb, en god styrbarhed og et reduceret brændstofforbrug ikke er til at komme udenom i vores test af vinterdæk. For med disse tre gode egenskaber er vinterdækkene værd at overveje for enhver, der kører meget bil og ofte i høje hastigheder.
Med vinterdækkene her får man som bilist en god kombination af kvalitet og en god pris, hvilket er endnu en grund til at nævne dem i testen her.
Nyudviklet gummiblanding
Dækkene fra Nokian er fremstillet med en nyudviklet gummiblanding, der indeholder naturgummi, silicium og rapsolie, der gør det enkelte dæk slidstærkt og giver et godt vejgreb i vinterføre. Rapsolien giver dækket stor rivestyrke, hvilket betyder, at det gør dækket modstandsdygtigt over for slitage og punktering. Naturgummiet sørger desuden for, at der er et godt vejgreb selv ved temperaturændringer og dækslitage.
Yokohama vinterdæk: W.drive
Det japanske mærke Yokohama fortjener også en plads i vores test af vinterdæk, da de med modellen W.drive har udviklet nogle dæk med god og høj ydeevne på både tør, våd og glat vej.
Med en innovativ måde at bruge riller og mønstre på, er dækkene i stand til at kanalisere vand væk fra dækkene på våde veje, så akvaplaning reduceres kraftigt ved regn eller sjap. Mønstret fjerner desuden også hurtigt sne, hvilket giver en langt bedre fornemmelse af et godt vejgreb for føreren.
God gummiblanding
Med en ny og innovativ gummiblanding, er det med W.drive fra Yokohama ikke noget problem at køre ud på veje, der er sne- eller isglatte. Det retningsbestemte dækmønster giver et godt greb på vejen og giver køreren en følelse af sikker kørsel. Bremseevnen og bremselængden er også helt i top.
Bridgestone vinterdæk Blizzak LM-32
Bridgestone er kvalitet, når det er bedst. Det samme er gældende med deres vinterdæk Blizzak LM-32, som byder på en fantastisk kontrol i alle vintersituationer. Bridgestone er perfektionistiske, hvilket kommer til udtryk i dækkene her med en unik lamelteknologi, som giver Blizzak stabilitet og afbalancerede præstationer på våde og tørre veje.
Optimalt greb på sne
Med Blizzak er det ikke noget problem at bevæge sig ud på sne- eller isglatte veje, da det retningsbestemte mønster med lange, tværgående riller giver et optimalt greb på vejen, når der er sne eller is på vejen. Dækkene her er desuden udviklet med de nyeste teknologier inden for gummiblandinger, hvilket giver en god bremseevne og et vejgreb, der er bedre end de fleste.
Vores vinterdæk test viser derfor, at de japanske dæk om noget anbefales.
Alder og Mønsterdybde på Vinterdæk
Når det kommer til vinterdæk, er der to væsentlige faktorer at overveje: dækkets alder og mønsterdybde. Et vinterdæk bør ikke være ældre end 5-6 år, da gummiblandingen over tid bliver hårdere, hvilket påvirker grebet på våde og isede veje. Mønsterdybden på vinterdæk er ligeledes afgørende for sikker kørsel i vintermånederne. Ifølge lovgivningen skal vinterdæk have en minimumsmønsterdybde på 3 mm, men for optimal sikkerhed anbefales det at have en mønsterdybde på mindst 4 mm.
For at holde dine dæk i topform kan regelmæssig rengøring med en højtryksrenser fjerne indlejret skidt og saltrester, der kan accelerere dækslid.
Mønsterdybde på Nye Vinterdæk
Nye vinterdæk kommer typisk med en mønsterdybde på omkring 8-9 mm. Denne ekstra dybde giver mulighed for bedre vandafledning og forbedret greb i sne og slud. Vedligeholdelse af dækkene, herunder jævnlig kontrol af mønsterdybden og rengøring med en højtryksrenser, sikrer længere levetid og bedre præstation under vinterkørsel.
Identifikation af Vinterdæk
Vinterdæk kan identificeres ved flere karakteristika. For det første har de et særligt mønster designet til at fortrænge sne og vand mere effektivt end sommerdæk. For det andet markeres de ofte med et snefnugsymbol på siden af dækket. Dette symbol indikerer, at dækket opfylder specifikke standarder for vinterbrug. Endelig er gummiblandingen i vinterdæk designet til at forblive fleksibel ved lave temperaturer, hvilket forbedrer grebet på isede og sneklædte veje.
Valg af Vinterdæk til Din Bil
Når du skal vælge vinterdæk til din bil, er det vigtigt at overveje dækkets størrelse, belastningsindeks og hastighedskode, som alle bør matche bilproducentens anbefalinger. Det er også værd at overveje, hvilken type vinterkørsel du primært vil stå overfor, da nogle dæk er bedre egnet til dyb sne, mens andre præsterer bedre på is eller våde veje. En højtryksrenser kan være en uvurderlig hjælp til at holde dine dæk rene, hvilket sikrer den bedste præstation.
Forskellen på Vinterdæk og Helårsdæk
Vinterdæk er optimeret til kolde vejrforhold og har et dybere og mere varieret mønster samt en gummiblanding, der ikke bliver hård ved lave temperaturer. Helårsdæk, derimod, er et kompromis, designet til at fungere nogenlunde i både sommer- og vinterforhold. Mens helårsdæk kan være praktiske, tilbyder de ikke samme niveau af sikkerhed og præstation i sne og is som dedikerede vinterdæk.
Forskellen på Vinterdæk og Sommerdæk
Sommerdæk er designet til at præstere bedst i varme temperaturer og på tørre eller våde veje. De har en hårdere gummiblanding, der modstår højere temperaturer og slitage fra varm asfalt, samt et mindre aggressivt mønster sammenlignet med vinterdæk. Vinterdæk har en blødere gummiblanding og et mønster designet til at maksimere grebet i sne og på is.
Helårsdæk versus Vinterdæk
Valget mellem helårsdæk og vinterdæk afhænger af dine kørselsbehov og de vejrforhold, du oftest støder på. Hvis du bor i et område med milde vintre, kan helårsdæk være en bekvem løsning. I regioner med hård vinter med meget sne og is er vinterdæk dog det bedste valg for maksimal sikkerhed og køreevne. Uanset dit valg er regelmæssig vedligeholdelse af dækkene, inklusive rengøring med en højtryksrenser, afgørende for at opretholde god præstation og sikkerhed på vejene.
Hvornår på året skifter man til vinterdæk?
Der er ikke nogen regler, der dikterer, hvornår på året man bør skifte sommerdækkene ud med vinterdæk. Derfor bør du i stedet holde et skarpt øje med vejret, da det er det, der er afgørende for, om du bør skifte hjulene.
Du bør derfor som udgangspunkt skifte dine vinterdæk, så snart det kolde vintervejr begynder, eller så snart det begynder at regne heftigt i lange perioder i efteråret. Det er derfor som regel et godt tidspunkt at skifte hjulene i midten af oktober, da der ofte regner meget her eller begynder at være tegn på nattefrost.
Du bør dog ikke først skifte dækkene, når frosten melder sig på banen. Gør det i god tid inden, da du ellers kan blive overrasket en morgen og dermed udgøre en risiko for dig selv og dine medtrafikanter.
Hvordan skifter man vinterdæk?
Det er altid langt det billigste selv at skifte sommerdækkene ud med vinterdæk. Har du udstyret til det, men har du aldrig fået lært, hvordan du gør, guider vi dig til det her.
Før du kan komme i gang med selve dækskiftet, skal du tage hjulkapslen af og løfte bilen på løftepunktet med en donkraft. Når bilen er løftet, kan du begynde at skrue hjulboltene af. Tag et dæk ad gangen, så du hele tiden har fokus på, hvad du laver, og hvor langt du er.
Når hjulboltene er skuet af, kan du afmontere dækket og påmontere vinterdækket. Tjek dog først om vinterdækket er i orden i forhold til slidmønstret (hvis ikke det er et nyt dæk fra testen her). Tjek også for, om vinterdækket har en retningsbestemt pil, da denne så angiver, i hvilken retning dækkene skal monteres i.
Når du har gjort dette, kan du spænde hjulene på igen og sætte dækboltene fast. Brug eventuelt en momentnøgle med klik, da den gør det nemmere for dig at skrue boltene fast. Herefter kan du sænke bilen igen og montere dækkapslet.
Det er ikke så besværligt at skifte dæk, så længe du blot har det rette udstyr.
Hvad skal man være opmærksom på med vinterdæk af ældre dato?
Er du i tvivl om, hvorvidt du kan køre lidt endnu på dine nuværende vinterdæk, er der nogle forhold ved dækkene, du kan se nærmere på.
For det første er dæk en friskvare, hvilket betyder at gummiet bliver stift og sprækker med tiden. Når det sprækker, mister dækket sine evner til at stå fast. Du kan på dækkets firecifrede kode se, hvornår dækket er produceret. Er det mere end fem år gammelt, bør du jævnligt få tjekket dækkene af en dækspecialist.
Hvad du også bør tjekke med jævnlige mellemrum, er dæktrykket. For kører du med et dæktryk, der er for lavt, giver det et forøget slid og stærkt forringede køreegenskaber. Når du skifter dæk, bør du derfor altid tjekke dæktrykket.
Har du vinterdæk af ældre dato, vil vi anbefale dig at kigge på dækkene i vores vinterdæk test, da du dermed har nogen liggende, hvis de pludseligt begynder at vise tegn på at sprække.
Hvornår er det bedst at se efter vinterdæk på tilbud?
Vinterdæk tilbud kan findes året rundt. Men, da de for butikkerne og producenterne er en sæsonvare, er der som regel størst chance for at finde nogle gode vinterdæk på tilbud, når vinteren nærmer sig, da de her meget gerne vil sælge så mange vinterdæk som muligt. Flere af forhandlerne, som vi har linket til på siden her, har løbende vinterdæk på tilbud.
Vil du derfor helst gerne købe vinterdæk på tilbud for at spare, kan vi anbefale, at du holder et løbende øje med de forhandlere, vi har linket til her. Hold gerne et ekstra godt øje, når sommeren er slut og efteråret nærmer sig. Her burde der være god chance for, at du får en bedre pris til trods for, at de allerede er udbudt til ganske fair og fornuftige priser.
Husk generelt ikke at købe vinterdæk, der er for billige, da det i de fleste tilfælde betyder, at gummiet ikke er i lige så høj kvalitet, eller at slidstyrken ikke er lige så høj – så bliver udgifterne til vinterdæk hurtigt dyrere, end hvis du køber vinterdæk fra vinterdæk testen her.
Hvad er prisen for vinterdæk?
Hvis ikke du har set på dækkene i vores vinterdæk test ovenfor, kan vi fortælle, at prisen på vinterdæk er meget forskellig afhængigt af, hvilket brand du vælger, og hvilken kvalitet du ønsker.
Som med så mange andre produkter, hænger pris og kvalitet sammen, når det kommer til vinterdæk. Du kan derfor sagtens finde nogle vinterdæk, der synes at blive kastet i nakken på dig. Her kan vi dog anbefale, at du vælger at bruge lidt ekstra, da det er din og andres sikkerhed, det drejer sig om – vejgrebet er som regel bedre i vinterdæk, da der er brugt ekstra ressourcer på teknologi, der får dækket til at gribe bedre om vejen.
Dermed ikke sagt, at de dyreste er de bedste. Sådan hænger det som regel ikke sammen. Men, billigt kan godt blive for billigt, og det ønsker du især ikke med vinterdæk, da de skal bringe dig sikkert ud og hjem, når det regner eller sner heftigt.
Er du i tvivl om, hvilke vinterdæk du bør vælge, kan du altid spørge din mekaniker til råds. Han ved alt om dæk, og hvilke der er bedst til din type af bil.
Skal jeg vælge vinterdæk eller helårsdæk?
Når man er den lykkelige ejer af en bil, er det ikke til at komme udenom snakken om vinterdæk eller helårsdæk. For mange er det en evig diskussion, hvorvidt helårsdæk eller vinterdæk er det bedste.
For at lægge ud med helårsdæk, er det dæk, der kan bruges hele året rundt. Det er dæk fremstillet af en kombination af egenskaberne fra vinterdæk og sommerdæk. Da de er en kombination, er der derfor gået på kompromis med nogle af egenskaberne, hvilket særligt er tydeligt om vinteren, hvor de ikke tager lige så godt fat og derfor også har en længere bremselængde på våde og glatte veje.
Det giver derfor kun mening at bruge helårsdæk om vinteren, hvis du bor et sted, hvor vejene altid er saltede og sneen ryddet af vejen kort efter, den er faldet. Gør du ikke det, og kan du generelt godt lide at køre i bil og at køre langt, er det bedst at investere i et sæt vinterdæk, som har et langt bedre greb på vejen. Du må endeligt ikke gå på kompromis, da det er langt mere sikkert at køre med vinterdæk, når efteråret og vinteren lever op til navnet.
Husk dog, at du ved overgang til vinterdæk altid skal skifte alle dæk, da det ikke er lovligt at køre med en blanding af sommerdæk og vinterdæk.
Alle dækkene i guiden her er vinterdæk, der er godkendte til at køre om vinteren. Mangler du derfor et sæt, som du kan skifte med dine helårsdæk, er der godt mulighed for det.
Køb de bedste vinterdæk i dag og øg sikkerheden på vejen
Med de mange og nye teknologier er der ikke nogen tvivl om, at Continental vinterdæk TS 860 vinder vores vinterdæk test. Det er et vinterdæk i særklasse, som på ingen måde skuffer og som om og om igen vinder tests og flot hæder. Continental er da også et af de bedste mærker på markedet, hvorfor det ikke kommer som nogen overraskelse for os, at det er en model fra dem, der også i vores test af vinterdæk render med hæderen.
Vi vil derfor til enhver tid anbefale enhver bilist og bilejer at skifte sommerdækkene ud med vinterdæk fra Continental, da man ved, hvad man får for pengene. Det er naturligvis et mærke med dæk i den højere ende af prisskalaen – men det må du endelig ikke lade dig skræmme af, da dækkene er slidstærke og derfor holder længe.
Du er naturligvis også velkommen til at vælge et andet sæt fra vores vinterdæk test, da vi naturligvis kun har taget dæk med, som vi kan stå inde for, og som vi mener leverer en god sikkerhed på vejen.
Er din nysgerrighed faldet på et eller flere af modellerne i vores test, kan du se nærmere specifikationer ved at klikke dig videre til forhandleren. Her står der alt om størrelse, teknologier og hvad du ellers gerne vil vide, når du køber nye vinterdæk til bilen. Husk, at du altid kan kontakte forhandleren direkte for at spørge nærmere ind til dækkene, hvis der er noget, du er i tvivl om.
Vi håber, at vi med vores vinterdæk test har formået at guide dig det rette valg af vinterdæk, og at du går årstiden godt og sikkert i møde.
FAQ
-
Hvordan vælger jeg vinterdæk baseret på vejtypen (bykørsel vs. landevej)?
Til bykørsel er dæk med bedre manøvredygtighed og lavere hastighedsindeks ofte tilstrækkelige, mens landevejskørsel kræver dæk med højere slidstyrke og stabilitet ved højere hastigheder.
-
Hvordan påvirker dækets aldersgrænse ydeevnen?
Vinterdæk ældes over tid, selv uden brug. Efter cirka 5-6 år begynder gummiet at hærde, hvilket reducerer vejgrebet, selvom mønsterdybden stadig er lovlig.
-
Skal man tage specielle hensyn til elbiler, når man vælger vinterdæk?
Ja, elbiler er ofte tungere og kræver dæk med højere belastningsindeks for at sikre stabilitet og korrekt vejgreb. Elbiler har også fordel af dæk med lav rullemodstand for at maksimere rækkevidden.
-
Kan vinterdæk bruges om sommeren?
Selvom det er lovligt at bruge vinterdæk om sommeren, er det ikke anbefalet, da de blødere gummiblandinger slides hurtigere og giver dårligere vejgreb ved høje temperaturer, hvilket også kan øge bremselængden markant.
-
Hvordan påvirker dækmønstret køreegenskaber i dyb sne vs. is?
Dyb sne kræver et mønster med brede riller og kantede blokke, der kan grave sig ned i sneen, mens kørsel på is kræver finere lameller og en gummiblanding, der kan bibeholde fleksibilitet ved lave temperaturer. Dæk med mange lameller giver bedre greb på is, men kan være mindre effektive i dyb sne.
-
Hvad er forskellen mellem dæk med og uden pigge?
Dæk med pigge giver overlegent greb på isede veje, men de er ofte støjende og kan beskadige tørre veje. I mange lande er der også restriktioner på deres brug. Pigfri vinterdæk (såkaldte friktionsdæk) er bedre til blandet vinterkørsel, hvor både sne, sjap og våde veje forekommer.
-
Hvordan opbevares vinterdæk bedst?
Vinterdæk skal opbevares på et køligt, tørt og mørkt sted for at undgå for tidlig aldring af gummiet. Hvis de opbevares stående, skal de roteres regelmæssigt for at undgå deformation, mens de, hvis de opbevares liggende, skal stables fladt.
❗❗ Udgåede modeller ❗❗
Nedenfor finder du en oversigt over tidligere anmeldte produkter, som ikke længere er tilgængelige på markedet. Vi har valgt at medtage dem i denne artikel, fordi vi mener, at oplysningerne om disse produkter stadig kan være værdifulde for dig som læser, når du skal træffe en informeret beslutning.
Kleber vinterdæk Krisalp HP3
Vores Kleber vinterdæk test viste, at mærket her om noget er med, når det gælder kvalitet og god sikkerhed på vinterdæk. Med dækkene her får du en høj ydeevne og en god kvalitet til en pris, hvor langt de fleste bilejere kan være med.
Med Kleber vinterdæk Krisalp HP3 skal du ikke være nervøs for at bevæge dig ud på vejene i snevejr, da de er designet og konstrueret til at kunne holde grebet på vejen under selv de mest hårde vejrforhold.
Dunlop vinterdæk Sport 5
I vores test af vinterdæk stod det meget hurtigt klart, at Dunlop vinterdæk Sport 5 skulle med på listen over de bedste vinterdæk. For med denne model har de skabt et sæt vinterdæk, der giver dig som bilist det vejgreb, du har brug for til glatte vejbaner.
Det betyder mere uddybende, at vores vinterdæk test viser, at de har en forbedret ydelse på snedækkede veje sammenlignet med andre modeller og har et overlegent sidesværts vejgreb takket være innovative vinklede midterspor med større længde.
Forsvar mod akvaplaning
En meget kendt udfordring på glatte og våde veje er akvaplaning. Det har Dunlop udviklet et forsvar mod med dybere riller i slidbanen, som kan kanalisere større mængder vand væk. Det reducerer risikoen for akvaplaning og hjælper dig som bilist til at bevare kontrollen over bilen på våde veje.
Michelin vinterdæk Alpin 5
Som verdens største dækproducent, er det ikke til at komme udenom Michelin i vores vinterdæk test. Det franske mærke er om nogen kendt for at lave robuste dæk fremstillet på gummi i topkvalitet.
Alpin 5 er, som navnet antyder, Michelins femte generation af deres Alpin serie, som alle er kendt for at give en fantastisk sikkerhed under alle vinterforhold i Europa. Alpin 5 er en forbedret udgave med en bedre trækkræft, reduceret risiko for akvaplaning og ikke mindst forbedret styring. Dækmønstret fjerner hurtigt sne og sjap, hvilket giver en fornemmelse af et godt vejgreb.
Lavt støjniveau og minimal slitage
Kvaliteten er som sagt, hvad der kendetegner Michelin. Derfor er det ikke til at komme udenom at nævne i vores vinterdæk test, da dækkene her har minimal slitage takket være den høje kvalitet på gummiet.
Dækkene har også kun et støjniveau på 68 dB, hvilket giver en behagelig og rolig oplevelse i kabinen.