Greentel

Tale

10 timers

Data DK

20 GB

Pris

79 kr.

Oister

Tale

Fri

Data DK

Fri

Pris

129 kr.

Eesy

Tale

Fri

Data DK

Fri

Pris

99 kr.

Duka

Tale

5 timers

Data DK

5 GB

Pris

59 kr.

3 Mobil

Tale

Fri

Data DK

50 GB

Pris

200 kr.

CBB

Tale

Fri

Data DK

50 GB

Pris

200 kr.

Telmore

Tale

Fri

Data DK

50 GB

Pris

299 kr.

OK Mobil

Tale

Fri

Data DK

40 GB

Pris

0 kr.

Når man skal til at vælge et mobilabonnement, er der nogle ting, man skal tage højde for, så man får et abonnement, der både passer til ens behov og ens budget. Hvis man gerne vil have et godt mobilabonnement, så er noget man skal se på, hvad man typisk vil benytte sig mest af. Det er langt fra alle mennesker, som har samme forbrug, når det gælder til at bruge deres mobiltelefoner. Nogle folk benytter telefonen rigtig meget til at surfe på nettet, mens andre, som kun anvender deres mobiltelefon til at ringe. Nedenfor har vi opsat en række mobilabonnementer, du kan tage højde for, når du vælger mobilabonnement.

Greentel – Bedste mobilabonnement til børn

GreentelI kategorien “Bedste abonnement til børn” vinder Greentel, der har base i Randers. Greentel har et abonnement med 2 timers fortælling og 2 GB data. Derudover lever abonnementet op til  kriterierne for et klassisk børneabonnement, nemlig med spærring af indholdstakseret SMS/MMS, ekstra datakøb og opkald til udlandet. Greentel har mange mobilabonnementer i sit sortiment, og de er alle skarpe på prisen. Som kunde hos virksomheden ved du, at det er svært at finde et abonnement, der er billigere. Virksomheden har god dækning – de bruger Telia/Telenors fælles netværk, og kundeservicen er god. Hvis du har brug for at kontakte Greentels kundeservice, kan du gøre det via telefon, Facebook og chat. Man kunne dog gå glip af abonnementer med flere data, inkluderede tjenester og skarpere priser på mobiltelefoner i butikken.
  • 2 timer tale og 2 GB data (børneabonnement)
  • 2 timers tale og 10 GB data (inklusiv sms/mms og 4 GB data i EU)
Pris:  79 kroner om måneden Oprettelse: 0 kroner
  • 10 timers tale og 20 GB data (inklusiv sms/mms og 5 GB data i EU)
Pris: 99 kroner om måneden Oprettelse: 0 kroner

Fordele:

  • Pris
  • Dækning

Ulemper:

  • Selvbetjeningsplatform
Skift til Greentel HER

Oister – Bedste billige mobilabonnementer

OisterOister har syv mobilabonnementer at vælge imellem, men den ene er kun med 1 GB data og 1 times tale og er derfor ikke relevant for langt størstedelen. De tilbyder også et basisabonnement på 19 kroner om måneden, hvor du betaler 40 øre pr. Minut for tale, 10 øre pr. Sms, 1 krone pr. Mms og 5,5 øre pr. MB eller 55 kroner pr. GB. Dette abonnement er heller ikke relevant for de fleste danskere. Til gengæld har Oister seks andre mobilabonnementer, der kunne være interessante:
  • 2 timer og 2 GB data
  • 5 timer og 5 GB data
  • 2 timer og 20 GB data
  • 10 timer og 30 GB data
  • Fri tale og 10 GB data
  • Fri tale og fri data
Ud af de seks er der tre interessante abonnementer – de er markeret med fed. Ud af de tre fremhævede mobilabonnementer, vil jeg anbefale fri tale og fri data abonnementet til 129 kroner om måneden, da det ganske enkelt bare er et godt tilbud, som du kan få glæde af mange år frem i tiden og som betyder, at du kan lade dette dataforbrug eksplodere på mobilen, uden at skulle bekymre dig det mindste om det.

Fordele:

  • Pris
  • Selvbetjeningsplatform
  • Udvalg af mobilabonnementer

Ulemper:

  • 3’s netværk og det er som sagt stadig hullet uden for byerne
  • Ingen fordele som musik og tv-serier inkluderet i sine mobilabonnementer
  • Begrænset mobiludvalg
Skift til Oister HER
 

Eesy – Bedste mobilabonnementer med fri data

EesyEesy er et nyt lavprisselskab fra TDC. Tanken med selskabet er ikke at lave en ny pris, men oprette et teleselskab, der kan konkurrere på lige fod med andre lavprisselskaber på markedet. Nuuday (det gamle TDC Group) har blandt andet andet YouSee og Telmore. Begge selskaber har sådan set gode abonnenter, men de kan ikke konkurrere med de billigste lavprisselskaber på markedet. YouSee og Telmore tilbyder en række fordele og tjenester, der gør, til deres billigste abonnentstarter fra ret høje priser. De har ikke et abonnement kun med tale, SMS/MMS og data til 99 kroner for eksempel. Det retter Nuuday nu op på med Eesy. Eesy starter ikke en decideret priskrig, men lægger sig ind i slipstrømmen af ​​de billigste selskaber. Fokus er på mobilabonnementer kun med tale, sms, mms og data samt roaming.
  • Fri tale – Fri data (EU 20 GB) – Gratis oprettelse – Ingen binding

Fordele:

  • Fri data
  • Pris
  • Dætning

Ulemeper:

  • Manglende selvbetjeningsplatform
  • Ingen underholdninstjenester
Skift til Eesy HER

Duka – Bedste mobilabonnement til ældre

DukadukaTale er ikke en traditionel mobiloperatør. Det er en del af det Århus-baserede firma DukaPC, der sælger brugervenlige computere og tablets med supportabonnementer til primært ældre brugere. ”Ideen bag Duka-konceptet er at gøre det så let som muligt at bruge computere, tablets eller telefoner. Duka er en nem løsning, hvor du ikke behøver at bruge tid på kryptiske fejlmeddelelser, tidskrævende opdateringer og vira,” skriver virksomheden selv. Der er overraskende lidt information at få om dukaTALE, som ikke engang har sin egen webside, men kun er en underartikel til dukapc.dk På den anden side er der fri tale i alle abonnementer hos dukaTALE, noget du betaler meget for hos andre virksomheder. Målgruppen ser ikke helt klar ud, men andre Duka-produkter er rettet mod ældre, så det kan virke lidt underligt, at der kun er et abonnement med fri tale. Det er ikke noget, andre virksomheder forbinder med ældre mennesker. Hvad der adskiller de tre dukaTALE-abonnementer er mængden af ​​inkluderet data:
  • 10, 20 og 50 gigabyte. Alle abonnementer giver fri tale og SMS/MMS i EU såvel som Norge, Storbritannien og Baltikum. Derudover kan man bruge enten 10 eller 15 gigabyte data i EU, Norge og Storbritannien.

Fordele:

  • Brugervenlig
  • Telefonsupport til ældre
  • Fri tale

Ulemeper:

  • Ingen selvbetjeningsplatform
Skift til DUKA HER

3 Mobil – Bedste mobilabonnement til udlandsbrug

3 Mobil Hvis du er i udlandet, er det også muligt at blive dækket af 3 abonnementer og data. Du kan få pakker med Roam Like home Norden samt Roam Like Home EUROPA. Hvis du har et af ​​disse pakker i dit abonnement, kan du bruge din mobil i Norden eller Europa. Dette er enten noget, der er inkluderet i din mobilpakke, eller noget du kan vælge til din eksisterende pakke fra 3 mobilabonnementer. 3 Like Home gælder i 47 lande inkl. over hele EU, USA og store dele af Østen.

Du kan dele data mellem dine abonnementer

Lige nu er der meget data i pakkerne. Især de store pakker, hvor der er dobbelt op på data. Derfor anbefaler vi abonnementer fra 3 Mobil, hvor du får masser af det hele til en rimelig pris. Det er ikke meget de har, der ikke kan fås fra yderligere mobilselskaber, eller som er inkluderet i din nuværende mobilpakke fra 3 mobilabonnementer.

Automatisk abonnementskontrol med 3 abonnementer

Løbende foretages der abonnementskontrol, når du har et mobilabonnement hos 3 Mobil. Dette betyder, at hvis du rammer lige ved siden af ​​det abonnement, du har nu, vil du blive anbefalet, om du skal gå op i en nummer større eller pakken under den du har. Det er en god sikkerhed at have med dit mobilselskaber, så er du altid sikker på, at du har det abonnement, der passer til dine behov.
  • Fri tale – Fri SMS/MMS – 20 GB – Op til 20 GB i 72 lande

Fordele:

  • Selvbetjneningplatform
  • Underholdsningstjenester
  • Udandstelefoni

Ulemper:

  • Dyr abonnementspris
Skift til 3 Mobil HER

CBB – Bedste mobilabonnement til prisen

CBB CBB Mobil har en bred vifte af mobilpakker, og de fleste er virkelig gode til prisen – der er dog nogle få, der skiller sig rigtig godt ud. CBB Mobil er en rigtig billig virksomhed med fokus på at levere den bedst mulige løsning for pengene, men de har faktisk også i lang tid haft det bedste tilbud på mobilabonnementer med musik inkluderet. Nedenfor guider vi dig til abonnementerne hos CBB Mobil, som vi mener er de bedste lige nu. Hvis du ikke har brug for en musiktjeneste inkluderet i dit mobilabonnement, vil abonnementet med 10 timers tale og 40 GB data (5 GB data kan bruges i udlandet) være et rigtig godt valg. Det abonnement ser ud til at være det bedste abonnement på CBB Mobil.
  • Fri tale, 50 GB data, gratis SMS/MMS (inkl. gratis roaming på tale og SMS/MMS og 8 GB data til brug i EU) + musiktjenesten Tidal
  • 10 timers taletid, 50 GB data, gratis SMS/MMS (inkl. gratis roaming på tale og SMS/MMS og 6 GB data til brug i EU)

Fordele:

  • Selvbetjeningsplatformen
  • Underholdningstjenester
Skift til CBB Mobil HER

Telmore – Bedste mobilabonnement med underholdningstjenester

TelmoreHos Telmore kan du få nøjagtigt det abonnement, du leder efter. De har et stort udvalg af muligheder, der giver dig mulighed for at finde et mobilabonnement, der er perfekt til dig og dine behov. Med et abonnement hos Telmore får du blandt andet muligheden for at have fri tale. Hvis du ikke ringer meget fra din mobil, kan det være en fordel for dig at vælge deres abonnement med begrænset tale, eller hvor du betaler pr. minut. Hvis du vælger sidstnævnte, betaler du kun for det, du rent faktisk bruger. Med Telmore kan du også bruge din mobil gratis i udvalgte lande, når det kommer til smser og opkald. Derudover får du også 8 GB data i puljen. Telmore Roaming sikrer, at du kan bruge din mobil uden problemer i løbet af ferien, og du kan forvente hurtigt netværk, uanset hvor du er. Telmore-netværk er et af de bedste, du kan drage fordel af. Årsagen til dette er, at Telmore bruger TDC’s mobilnetværk. Det betyder, at du får den bedst mulige dækning, da TDC’s netværk er kendt for Danmarks bedste 4G-dækning. Derfor, når du vælger et mobilabonnement med Telmore, kan du altid være sikker på at få forbindelse. Forbindelsen er testet af Teknologisk Institut og det tyske analysebureau P3, og de konkluderer begge, at det er TDC, der er bedst til test, når det kommer til mobilnetværk. Telmore ønsker at tilbyde deres kunder det bedste, og det er derfor, du får det. Du kan altid læse mere om, hvad Telmore står for og kan tilbyde dig på deres hjemmeside. Telmores kundeservice er også en af ​​de bedste i landet, så vær ikke bange for at kontakte dem, hvis du er i tvivl om noget eller har spørgsmål. Som jeg sagde, har Telmore begge helt klassiske abonnementer med kun tale og data, og så har de også dem med tjenester inkluderet. Vi vælger en fra hver kategori.
  • 20 timers tale og 30 GB data
  • Fri tale og 50 GB data + Telmore Musik, TV2 Play, HBO Nordic, Viaplay og BookMate
Telmore Play-abonnementet med Telmore Musik, TV2 Play, HBO Nordic, Viaplay og BookMate inkluderet dækker virkelig bredt -film, tv-serier, dokumentarer, musik, bøger og lydbøger. Der er noget for både den, der bor alene og for familien. Særligt familier vil få meget ud af abonnementet. De fem tjenester koster normalt cirka 500 kroner om måneden til sammen og bruger man blot tre af dem, så går regnestykket i nul.

Fordele:

  • Landets bedste netværk
  • Underholdningstjenester
  • Kundeservice

Ulemper:

  • Ikke det billigste
Skift til Telmore HER

OK Mobil – Bedste mobilabonnement med mest data

OK MobilHvis du vil have et abonnement med data, er der mange muligheder hos OK Mobil. Vælg det abonnement, der passer dig bedst. Alle mobilabonnementer inkluderer gratis sms og mms. Hvis du har et lille behov for data, kan du vælge det billigste abonnement med en times snak og en GB data om måneden. Hvis du har et større behov for data, er der et abonnement med ti timers snak og 30 GB data om måneden. Du kan også få abonnementer med data i EU. For eksempel tilbyder OK Mobil fri tale, 40 GB data i Danmark og ti GB data i EU om måneden.

OK Mobile Basic

Hos OK mobil er der mobile pakker til alle behov. Hvis du ikke er interesseret i pakkeløsninger, kan du få OK Mobil Basis. Den er ideel til dig, der bruger din mobil minimalt. Du kan tale til en lav minutpris på 0,59 kroner eller sende en SMS til kun 0,08 kroner per styk. OK Mobil Basis kræver et minimumsforbrug på ti kroner om måneden. Hvis du kun bruger for eksempel seks kroner, trækker OK Mobil fire kroner fra din saldo, så dit forbrug er ti. Hvis du bruger mere end ti kroner, trækkes kun det, der svarer til dit forbrug.
  • En times snak og en GB data
  • Fri tale, 40 GB data i Danmark og ti GB data i EU

Fordele:

  • Brugervenlig
  • Betal efter forbrug-løsning

Ulemeper:

  • Ingen selvbetjeningsplatform
Skift til OK Mobil HER

Nemt at skifte til de bedste mobilabonnementer

Er du ikke sikker på, om du vil skifte mobilabonnement eller ej? Så tænk overhovedet ikke på det, selvom du ikke helt ved, hvordan det fungerer. I dag kan du ændre mobilabonnement hurtigt og nemt. Vær derfor ikke bange for at ændre abonnementer overhovedet: det er let! Du kan bestille et mobilabonnement på hjemmesiden for de forskellige mobilselskaber. Derfor behøver du ikke engang at ringe til dem.

Bestilling online

Du kan se dig omkring på teleselskabernes websted, så du kan se, hvilken slags mobilabonnement du vil have. Hvis du beholder dit gamle nummer, vil det nye teleselskab kontakte dit gamle firma og tage sig af det hele. Du behøver ikke at gøre noget selv, så du kan bare læne dig tilbage og vente på en e-mail fra selskabet. Hvis du vil have et nyt nummer, skal du ringe til dit gamle firma og opsige abonnementet. Det kan tage op til 30 dage at få et nyt nummer. Dette er helt op til teleselskabet. Selvfølgelig har du også noget ventetid, da du skal vente på overførslen af ​​dit nummer eller opsigelsen. Dette tager også næsten en måned. Når selve abonnementet starter (dvs. den specifikke dato), får du besked via e-mail fra det nye teleselskab. Derfor behøver du ikke selv gøre noget, hvis du vælger at beholde dit nummer. Derudover modtager du også dit nye SIM-kort i mailen, så du er klar til, at abonnementet starter. Du behøver ikke bekymre dig om, at hele processen med at skifte mobilabonnement er besværlig. Det kan ikke være meget lettere!

Behold dit mobilnummer ved nyt mobilabonnement

Hvis du skal skifte mobilabonnement, så kan du sagtens beholde dit gamle nummer. Du kan helt selv vælge, om du vil skifte til et nyt nummer eller om det gamle nummer skal overføres til det nye mobilabonnement. Du skal bare huske at give det nye selskab besked om dette, så du beholder dit gamle nummer. Herefter vil det nye selskab ordne det hele for dig, uden du selv behøver at gøre særlig meget. Du behøver faktisk kun bestille et mobilabonnement hos det nye teleselskab (hvilket du kan gøre via internettet), og gøre opmærksom på at du gerne vil beholde dit nuværende nummer. Herefter vil teleselskabet sende dig et simkort samt sørge for, at du bliver opsagt fra det gamle teleselskab. Hvis der ikke er nogle former for binding på dit abonnement eller fra teleselskabets side, så kan dit nummer sommetider blive overflyttet på bare et par enkelte dage. Dog tager det som regel en smule længere tid end det, da de fleste teleselskaber har en opsigelsesperiode. Du skal derfor regne med omkring 10 til 30 dage, før du er i gang med dit nye mobilabonnement – som selvfølgelig også har dit nuværende nummer. Derudover kan dit gamle teleselskab faktisk også afvise at overflytte dit nummer til det nye selskab. Dette sker dog kun hvis:
  • Dit nummer er allerede opsagt hos det gamle teleselskab
  • Dit nummer er allerede i gang med at blive overflyttet til et andet teleselskab
  • Dit nummer er overdraget til en anden person
  • Dit nummer er allerede i gang med at blive ændret til noget andet
Hvis ingen af disse punkter er tilfældet, så skulle der ikke være nogle problemer. Så kan du sagtens skifte mobilabonnement og få overflyttet dit nuværende nummer til det nye teleselskab.

Simkort til nyt mobilabonnement

Når du skifter mobilabonnement, modtager du også et nyt SIM-kort. I dag får du stort set et 3-i-1 sim-kort. Dette betyder, at der er tre forskellige SIM-kort i et. På denne måde kan du vælge, hvilken størrelse du har brug for – og hvilken der passer til din telefon. Du behøver derfor ikke sidde og bestille den rigtige størrelse til din telefon. Så hvis du ikke ved, hvilken type SIM-kort du har brug for til din telefon, skal du ikke bekymre dig. Du kan hurtigt finde ud af det ved enten at åbne telefonen eller vente på, at det nye SIM-kort ankommer. Følgende SIM-kort er tilgængelige: Micro, Nano og Standard. De fleste telefoner har i dag Micro SIM-kort (hvis du har en nyere telefon), men du finder også telefoner med de andre SIM-kort. Hvis teleselskabet ikke sender dig et 3-i-1-SIM-kort, skal du sørge for at finde ud af, hvilket SIM-kort du har brug for, før du vælger at bestille et abonnement. Du kan gøre dette ved at tage dit nuværende SIM-kort ud af telefonen og se, hvilket SIM-kort det er. På denne måde kan du finde ud af, om du har brug for enten Nano-, Micro- eller Standard-SIM-kortet.

Mobilabonnementer med familieløsning

Det kan ofte være en god ide at samle alle familiens mobilabonnementer. Mange mobiludbydere tilbyder ekstra rabatter, hvis du samler dine abonnementer et eller andet sted. Ved at indsamle dine abonnementer kan det blandt andet være muligt at dele data. Det betyder, at du kan købe en lidt større mængde data, men distribuere det efter, hvem der i familien har mest brug for det fra måned til måned. Mange familieabonnementer giver dig også mulighed for lettere at administrere dine børns abonnementer. Det betyder, at du altid har et godt overblik over deres forbrug, kan gøre deres numre hemmelige eller forhindre dem i at købe noget via SMS.

Taletid og dataforbrug på mobilabonnementet

Hvis du vil bruge lidt for meget data eller taletid på dit nye mobilabonnement, modtager du normalt en SMS om dette. Hvis du f.eks. har brugt lidt for meget taletid, kan du enten stoppe med at bruge mere taletid eller købe mere taletid. Dette er nøjagtigt det samme, hvis det sker med data. Du kan enten stoppe med at bruge mere internet på din mobil, eller du kan købe nogle flere data resten af ​​måneden. Men nogle teleselskaber gør det samme på andre måder, hvis du bruger for meget data. Nogle bremser, for eksempel fra din hastighed. Derudover kan din internetforbindelse også lukkes, så du slet ikke kan få adgang til internettet via din mobil. Internettet åbnes kun igen, hvis du selv køber flere data, eller hvis du aktiverer en helt ny pakke. Det kan være dyrt, hvis du vælger at betale for de data, du bruger over de data, du allerede har betalt. Derfor kan det hurtigt være en dårlig idé, medmindre du virkelig har brug for flere data på din mobil. Det betaler sig normalt bedst, at du i det lange løb skifter mobilabonnementer til et abonnement med flere data. Du kan nemt gøre dette med det samme teleselskab. Du kan også vælge at skifte mobilabonnement til en helt anden virksomhed. Det er helt op til dig, men hvis du bruger for meget data eller taletid hver måned, kan det hurtigt blive dyrt i det lange løb. Derfor kan det betale sig bedre at skifte til et nyt mobilabonnement. Du kan se på din telefon, hvor meget data eller taletid du bruger hver måned. Du kan også vælge at downloade nogle applikationer, der holder styr på dine udgifter, så du ikke bruger mere end det, du har betalt for hver måned.

Ny mobiltelefon

Nej, det behøver du ikke. Du kan nemt gemme din gamle telefon, når du har købt eller bestilt et nyt mobilabonnement. Så hvis du ikke har brug for en ny telefon – eller hvis du er meget glad for det – behøver du ikke udskifte den. Du skal kun skifte telefon, når du ændrer dit mobilabonnement, hvis du virkelig har brug for det. For eksempel, hvis din mobiltelefon er beskadiget, meget gammel eller virkelig slidt, kan det være en god ide at udskifte telefonen samtidig med, at du også ændrer dit mobilabonnement. På denne måde kan du nogle gange finde en bedre aftale, end du ellers ville være i stand til at finde. Det kan derfor være en fordel for dig, så du kan spare lidt ekstra penge på enten mobilabonnement eller mobiltelefon. Mange teleselskaber tilbyder en lavere pris, hvis du køber en ny telefon, mens du tilmelder dig et mobilabonnement. Det er derfor en god ide at holde øje med dette, hvis du har brug for en ny telefon, mens du ændrer dit mobilabonnement. Det er helt op til dig, om du også vil erstatte din gamle telefon med en ny, når du køber et nyt mobilabonnement. Du behøver ikke gøre det, hvis du stadig er tilfreds med din gamle telefon. Du kan nemt ændre mobilabonnement med dit nuværende teleselskab eller med et nyt teleselskab, afhængigt af hvad du ønsker og har brug for. Hos teleselskaber kan du købe en ny telefon både med og uden abonnement. Hvis du køber en telefon med et abonnement, kan du ofte betale løbende på telefonen – og du kan, som jeg sagde, finde et rigtig godt tilbud. Du får ofte mobiltelefonen billigere, hvis du køber den med et abonnement. Så hvis du stadig har brug for at skifte mobilabonnement, er det værd at overveje, om du også har brug for en ny telefon.

Bindingsperiode på mobilabonnement

Du kan nemt ændre mobilabonnement, inden din bindingsperiode slutter med dit nuværende teleselskab. Du kan betale resten af ​​det beløb, du skylder for din telefon, og derefter skifte til dit nye mobilabonnement. Nogle teleselskaber lader dig gå med det samme (selvfølgelig skal du først betale det beløb, du skylder), mens andre teleselskaber foretrækker at lade dig blive hos dem, så længe de overhovedet kan. Det anbefales dog, at du venter på at skifte mobilabonnement, indtil din bindingsperiode er udløbet. Hvis du ikke venter med det, kan det ende med at blive dyrt for dig. Faktisk har nogle teleselskaber overhovedet ikke en bindingsperiode. De fleste teleselskaber har dog en opsigelsesperiode på en måned. Du kan nemt finde et nyt mobilabonnement i denne måned – så er du klar til dit nye mobilabonnement efter opsigelsesperioden. Det tager cirka 30 dage, før du kan slippe af med dit gamle mobilabonnement og skifte til dit nye mobilabonnement. Hvis dit mobilabonnement har en bindingsperiode, skyldes det mest, at du har købt en mobiltelefon i forbindelse med abonnementet. Det betyder, at du på en måde er “låst” i et bestemt antal måneder, eller indtil du har betalt det beløb, du skylder teleselskabet. Det kan derfor hurtigt blive en fordel for dig at vælge et mobilabonnement (eller skifte til et mobilabonnement), hvor du ikke er bundet. På denne måde kan du skifte mobilabonnement lige så skør som vi er og ikke ende med at betale et beløb eller vente et par måneder, før du kan skifte mobilabonnement. Hvis du ikke skifter mobilabonnement meget ofte, er det normalt ikke et problem for dig, da du stadig ikke vil ændre dit abonnement med en anden.

Mobilabonnements tjenester

Den helt nye ting inden for mobilabonnementer er de ekstra tjenester, du kan få ved køb af dit abonnement. Du kan få musiktjenester i dit mobilabonnement, eller du kan få streamingtjenester til film i dit mobilabonnement. Det adskiller sig fra abonnement til abonnement og teleselskab til teleselskab, så det er vigtigt, at du tjekker dette, før du skifter mobilabonnement, hvis du ønsker enten Wimp, Spotify, HBO, Viaplay eller lignende i dit mobilabonnement. Du kan også finde abonnementer, hvor du får forskellige læsningstjenester inkluderet. Det kan f.eks. være Mofibo, hvor du finder mange lydbøger. Det er dog vigtigt at overveje, om du overhovedet har brug for dette, før du køber et abonnement med en ekstra service. Hvis du allerede betaler for enten en musiktjeneste eller en streamingtjeneste, kan du ofte spare penge ved at medtage dem i prisen på dit mobilabonnement. Hvis du ikke rigtig bruger det, er det bedre bare at skifte mobilabonnement til et helt almindeligt abonnement.

Mobilabonnements dækning

Der er i alt fire netværk i Danmark, som teleselskaberne er opdelt i. Det er derfor en god ide at kontrollere, om der er god dækning, hvor du bor. Måske er der god dækning med et teleselskab, hvor der med et andet teleselskab ikke er særlig god dækning. Dette kan være meget forskelligt fra hvor i landet du befinder dig. Hvis du ændrer mobilabonnementer, skal du altid kontrollere, om du kan få ordentlig dækning i dit lokalområde. Hvis du ikke kan få dette, skal du hellere blive hos dit nuværende teleselskab eller skifte til et abonnement hos et andet firma, hvor du kan få god dækning. Der er ikke noget ved at skifte mobilabonnement til en virksomhed, hvor du næppe kan bruge din mobiltelefon. Du kan finde de forskellige mobilselskaber dækning på enten deres hjemmeside eller på et dækningskort. På denne måde kan du nemt og hurtigt finde ud af, om du kan skifte mobilabonnement til en bestemt virksomhed eller ej. Dette er fordi det er en fordel for dig, hvis du kan opnå enten 3G eller 4G hastighed i dit lokalområde.

Opsigelse af mobilabonnement

Dette afhænger af flere faktorer, om du skal opsige dit gamle mobilabonnement, når du vælger at skifte abonnement. Hvis du vælger at beholde dit nuværende nummer, skal du ikke opsige dit gamle abonnement. Det nye teleselskab arrangerer dette for dig. Derfor skal du bare vente med at modtage en e-mail, så du kan se, hvornår det nye mobilabonnement aktiveres. Hvis du hellere vil have et nyt nummer – og derfor ikke vil beholde dit nuværende nummer – skal du selv ringe til teleselskabet og opsige dit abonnement. Med begge skal du huske, at der normalt er en opsigelsesperiode, inden du kan komme i gang med dit nye mobilabonnement. Når opsigelsesperioden er udløbet, aktiveres dit nye mobilabonnement – og du betaler nu for det nye abonnement.